اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

کلزا - sahebzaman
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیکوکار از کار نیک بهتر است ، و بد کردار از کار بد بدتر . [نهج البلاغه]

 
sahebzaman

i کلزا

شنبه 87/7/20 ساعت 12:53 عصر

 

خصوصیات گیاهشناسی کلزا(1)

ریشه:

کلزا دارای یک ریشه اصلی عمودی و غالباٌ بلند به شکل دوک شکل میباشد که قطر قسمت فوقانی آن به1 تا3 سانتیمتر میباشد و تا عمق80 سانتیمتر خاک نفوذ میکند. همچنین دارای ریشه های جانبی متعددی است که معمولاٌ افقی هستند و کمتر در عمق خاک نفوذ میکنند. عمق نفوذ و گستردگی سیستم ریشه نقش بسزایی در تحمل خشکی و استفاده بهینه از رطوبت ذخیره شده در خاک دارد. همچنین گیاه را در ارتفاع زیاد با کشت متراکم در مقابل بادهای شدید حفظ میکند. در خاکهای سنگین رسی عمق نفوذ ریشه کاملاٌ محدود میشود.

ساقه:

کلزا تولید یک ساقه اصلی میکند که از آن شاخه های زیادی منشعب میشود. پس از پایان زمستان ابتدا ساقه اصلی طویل میشود و پس از آن به گل نشستن ساقه اصلی شاخه های فرعی نیز شروع به طویل شدن میکنند. میزان شاخه دهی آن به واریته محیط تغذیه گیاه تکنیکهایزراعی و غیره بستگی دارد. برای نمونه تراکم بوته ها تاثیر قابل توجهی در میزان شاخه دهی و ارتفاعی دارد که ساقه اصلی در آن شروع به انشعاب میکند  ولی عمدتاٌ شاخه های جانبی در قسمتهای میانی و بالایی ساقه اصلی تشکیل میشوند و از ساقه اصلی8 تا10شاخه فرعی منشعب میگردد. و قتی ساقه اصلی شروع به رشد میکند شاخه ها در محل اتصال برگهای فوقانی با ساقه جوانه زده و هرشاخه به یک گل آذین ختم میشود.ساقه مقطعی تقریباٌ مدور دارد. عمودی و رنگ آن سبز روشن است که به مرور زمان زرد میگردد. ارتفاع ساقه در واریته های مختلف از 50 تا200 سانتیمتر تغییر میکند ولی معمولاٌ ارتفاع آن80 تا150سانتیمتر است. کلزا غالباٌ از قوه تجدید رویش خوبی برخوردار است و در صورت فراهم بودن مواد غذایی کافی چنانچه تراکم بوته کم باشد میتوان با ایجاد شاخه های فرعی متعدد اثرات تعداد کم بوته را جبران کند.

برگ:

برگهای کلزا به سه فرم چسبیده - ساقه آغوش- چسبیده معمولی و دارای دمبرگ میباشند. برگهای رزت اغلب بیضوی و چند قسمتی با یک لوب بزرگ در راس برگ بوده و دارای دمبرگ نیز میباشند. رنگ برگها سبز مایل به آبی است و در متن آن رگبرگها مشاهده میشوند. برگهای رزت و برگهای پائینی ساقه کمی کرک دارند ولی برگهای فوقانی و میانی فاقد کرک - دمبرگ و لوب هستند و لبه آنها ممکن است دندانه دار و یا صاف باشد. این برگها به شکل قلب بوده و در محل اتصال یک سوم ساقه را میپوشانند. برگهای کلزا بصورت متناوب روی ساقه قرار میگیرند. تعداد برگهای ساقه اصلی بسته به نوع واریته از5 تا12 عدد در بوته های تیپ بهاره و تا40 عدد در بوتهای تیپ پائیزه تغییر میکند. میزان تولید برگ به طول دوره گلدهی مربوط میباشد. ریزش برگ به دلیل برخی عوامل از جمله آفات در نواحی گرمسیری شایع است. چنانچه ریزش برگها در ابتدای گلدهی رخ دهد تاثیر منفی بر عملکرد نهایی میگذارد اما پس از گلدهی اثر قابل ملاحظه ای بر آن ندارد.



  • کلمات کلیدی : مطالب تخصصی زراعت و اصلاح نباتات
  • نوشته شده توسط: الهه درودی

    نوشته های دیگران ()


    i ْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

     صورت وسیرت مهدی
    ولادت
    علائم امامت
    یاران امام مهدی
    مشخصات مهدی موعود
    [عناوین آرشیوشده]


    خانه
    مدیریت
    پست الکترونیک
    شناسنامه
     RSS 
     Atom 

    :: کل بازدیدها ::
    62720

    :: بازدیدهای امروز::
    4


    :: بازدیدهای دیروز::
    1


    :: درباره خودم ::

    sahebzaman
    الهه درودی
    دانشجوی کارشناسی زراعت و اصلاح نباتات هستم امیدوارم از مطالب که در وبلاگم گذاشتم خوشتان بیاید شاید دارای نقص هایی باشد ولی با نظر دادن شما امیدوارم بتوانم آن نقص ها را اصلاح کنم

    :: لینک به وبلاگ ::

    sahebzaman

    :: پیوندهای روزانه ::

    صورت و سیرت مهدی [10]
    ولادت [9]
    علائم امامت [21]
    یاران امام مهدی [42]
    مشخصات مهدی موعود [82]
    امام زمان را بهتر بشناسیم [20]
    تفسیر نماز [51]
    فلسفه نماز [17]
    ادامه سوره یس [32]
    ادامه سوره یس [33]
    مهدی موعود [34]
    ادامه سوره یس [26]
    کلزا [41]
    سوره یس [899]
    سوره لقمان [881]
    [آرشیو(34)]

    :: لینک دوستان من ::

    الهه

    ::دسته بندی یادداشت ها ::

    مطالب مربوط حضرت مهدی (عج)[9] . تازه ها و دانستنی ها[7] . مطالب تخصصی زراعت و اصلاح نباتات[5] . مطالب قرآنی[5] . جک و اس ام اس[3] . تصاویر زیبا[2] . نماز[2] . تصاویر مذهبی . آشپزی .

    :: آرشیو ::

    مطالب آرشیو شده الهه

    :: وضعیت من در یاهو::

    یــــاهـو

    :: خبرنامه ::

     

     

    خدمات وبلاگ نویسان-بهاربیست

    فال عشق

    انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس